Mózg jest często porównywany do komputera. Gdy o niego odpowiednio zadbany to będzie działał prawidłowo, umożliwiając płynne i wydajne wykonywanie wszystkich funkcji poznawczych i cielesnych.


Niestety, wraz z wiekiem nasza zdolność umysłowa spada. Jak można zauważyć w doniesieniach medialnych, utrata pamięci i demencja są obecnie coraz większym problemem. Zdrowie mózgu jest teraz na równi ze zdrowiem serca.

Jeśli stwierdzisz, że zapominasz o rzeczach częściej niż zwykle, może to Cię trochę zaniepokoić. Nie ma czego się bać, musisz wiedzieć, że nie jesteś bezradny, jeśli chodzi o utrzymanie zdrowego i wydajnego mózgu. Istnieją proste ćwiczenia poprawiające pamięć, które możesz wykonać, aby zwiększyć swoją zdolność, aby zapamiętywać więcej.

Osoby starsze, które regularnie uprawiają aktywność fizyczną, taką jak bieganie czy jazda na rowerze, są mniej narażone na choroby mózgu związane z wiekiem, które mogą ograniczać pamięć i mobilność. A osoby, które wykonują regularne, ukierunkowane ćwiczenia mózgu, utrzymują mózg w dobrym stanie i zdrowiu, co zmniejsza pogorszenie funkcji poznawczych i zaburzenia pamięci. Ćwicząc mózg, poprawisz również swoje zdolności twórcze, co da Ci przewagę konkurencyjną w pracy.

Co więcej, ćwiczenia umysłowe wzmacniają zdolność szybkiego myślenia (w biegu, w stresie) i wspomagają Twoje odpowiedzi, co oznacza, że nie stracisz słów i nie zatniesz się w krytycznych momentach rozmowy. Żegnaj niezręczna ciszo!

Chociaż istnieje wiele programów szkolenia mózgu online, eksperci generalnie zalecają trzymanie się ćwiczeń umysłu, które obejmują czynności w świecie realnym.



Dr James Hardt, autor “Sztuki kreatywnego myślenia”, jest psychologiem i specjalistą od funkcjonowania mózgu, który w ciągu ostatnich 30 lat zyskał sławę wybitnego naukowca.

Oto 25 prostych ćwiczeń, które możesz wykonać już dziś, aby wyostrzyć swój mózg i poprawić pamięć.


1. Jedź nową trasą do domu

Jakkolwiek proste może się wydawać to ćwiczenie, wybranie innej drogi do domu stymuluje mózg. Jesteś zmuszony zaangażować więcej zmysłów, aby znaleźć drogę, dzięki czemu Twój mózg jest czujny, zamiast bezmyślnie jechać do domu. Unikanie kolein i nudy ma kluczowe znaczenie dla zachowania trzeźwego mózgu.

 

2. Powtórz to na głos

Aby zapamiętać cokolwiek, co właśnie przeczytałeś, usłyszałeś lub zrobiłeś, powtórz to na głos. Na przykład, powtórz na głos kilka razy imię kogoś nowego, kogo właśnie poznałeś, a zwiększysz szansę na zapamiętanie tego imienia.

 

3. Słuchaj podczas czytania

Słuchaj czegoś audio, jednocześnie czytając lub oglądając. Zaangażujesz więcej zmysłów i sprawisz, że umysł zapamięta więcej.

 

4. Zagraj w słowne gry

Proste krzyżówki i inne gry słowne, takie jak scrabble, w których przestawiasz litery i tworzysz jak najwięcej słów, pobudzają mózg i poprawiają pamięć.

 

5. Zagraj w szachy

Nie zapomnij zagrać w inne pobudzające mózg gry strategiczne, takie jak szachy i warcaby. Gry liczbowe oparte na logice, takie jak Sudoku, mogą również utrzymać mózg w dobrej kondycji.

 

6. Zagraj na instrumencie muzycznym

Zacznij grać na instrumencie muzycznym. Badania pokazują, że uczenie się czegoś nowego i złożonego przez dłuższy czas jest korzystne dla starzejącego się umysłu.

 

7. Uprawiaj sport

Zacznij uprawiać sport, który wykorzystuje zarówno umysł, jak i ciało, taki jak tenis, golf, a nawet joga. Takie ćwiczenia sportowe poprawią nie tylko sprawność fizyczną, ale także sprawność umysłową.

 

8. Naucz się języka obcego

Zapisz się na kurs języka obcego online lub w lokalnym centrum edukacyjnym. Pomoże wyostrzyć i odmłodzić mózg.

 

9. Narysuj mapę z pamięci

Po powrocie do domu po odwiedzeniu nowego miejsca narysuj z pamięci mapę tego obszaru. Rozszerz to ćwiczenie mózgu, rysując mapy swoich dojazdów, okolicy i innych obszarów, aby poprawić pamięć.

 

10. Naucz się gotować

Weź lekcje gotowania. Dowiedz się, jak przygotować nowe potrawy. Gotowanie stymuluje różne części mózgu i różne zmysły, w tym węch, wzrok i smak.


11. Wykonuj prace domowe z zamkniętymi oczami

Spróbuj zmyć naczynia, posortować pranie lub wziąć prysznic z zamkniętymi oczami. Zmusi to twój mózg do korzystania z innych ścieżek neuronowych, aby wykonać zadanie. Oczywiście nie rób niczego z zamkniętymi oczami, co mogłoby zagrozić innym lub sobie.

 

12. Zjedz posiłek pałeczkami

Pałeczki zmuszą mózg do skupienia uwagi i zapewnią umysłowi dobry trening, zwłaszcza jeśli nigdy wcześniej ich nie używałeś do jedzenia.

 

13. Zmieniaj ręce podczas robienia rzeczy

Jeśli jesteś praworęczny, spróbuj użyć lewej ręki do takich rzeczy, jak mycie zębów i jedzenie. Na przykład, jeśli jesteś już dobry w używaniu pałeczek do jedzenia, zamiast tego użyj swojej niedominującej ręki, aby rzucić wyzwanie swoim umiejętnościom motorycznym, które są kontrolowane przez układ nerwowy składający się z mózgu.

 

14. Nawiąż kontakt z nowymi ludźmi

Za każdym razem, gdy łączysz się z innymi ludźmi, wystawiasz się na nowe pomysły i inne sposoby myślenia i robienia rzeczy. To pobudza Twój umysł i poszerza Twój światopogląd i proces myślenia. Dlatego bądź otwarty na częstsze podróżowanie oraz udział w pokazach i wydarzeniach, aby poznać nowych ludzi i wchodzić z nimi w interakcje. Utrzyma Twój umysł w doskonałej formie.

 

15. Zasmakuj różnych smaków w posiłkach

Rzuć wyzwanie swoim kubkom smakowym, celowo delektując się posiłkami. Postaraj się zidentyfikować poszczególne składniki żywności, w tym subtelne przyprawy i zioła, aby uzyskać gustowny przypływ stymulacji umysłowej.


16. Rób obliczenia w swojej głowie

Nie spiesz się, by użyć kalkulatora,do rozwiązania problemu matematycznego. Spróbuj zrobić to w swojej głowie. Spraw, aby było trochę ciekawiej, rozwiązując problemy matematyczne podczas innych czynności.

 

17. Praktykuj medytację

Trenowanie umysłu, aby był wyciszony, nie zawsze jest łatwe, ale można to zrobić poprzez medytację. Niektóre korzyści płynące z praktykowania medytacji obejmują redukcję stresu, poprawę zdolności uczenia się, zwiększenie skupienia i uwagi, poprawę pamięci i nastroju, a także odwrócenie atrofii mózgu.

 

18. Zapamiętaj numery telefonów

Zapamiętując nazwiska i numery telefonów innych osób, wzmacniasz połączenia między komórkami mózgowymi, co może mieć duży wpływ na pamięć. Podziel 10-cyfrowe liczby na sekcje, takie jak 801665 9378, aby ułatwić ich zapamiętanie. Prawdopodobnie łatwiej jest zapamiętać 801665 i 9378 niż 8016659378.


19. Zajmij się rzemiosłem

Hobby rzemieślnicze, takie jak robienie na drutach, rysowanie i malowanie, przyciąga teraz coraz większą uwagę ze względu na ich zdolności wspomagające mózg. Podejmij dowolne hobby rzemieślnicze, aby wzmocnić swoje umiejętności motoryczne i zwiększyć siłę mózgu.

 

20. Opowiadaj historie

Opowiadanie historii stymuluje mózg poprzez przypominanie sobie i opowiadanie ważnych szczegółów. Pomaga także zapamiętywać wydarzenia i kojarzyć emocje ze wspomnieniami. Opowiadanie historii jest tak dobre dla pamięci, że służy poprawie jakości życia osób z chorobą Alzheimera.

 

21. Utwórz nowe akronimy

Wymyśl własne sprytne akronimy, gdy chcesz szybko coś zapamiętać. Tworzenie oryginalnych akronimów lub wyrażeń mnemonicznych, w których używasz pierwszych liter słowa w wyrażeniu, aby utworzyć imię, może wyostrzyć mózg i pomóc w zapamiętaniu więcej.

 

22. Wizualizuj to, co chcesz zapamiętać

Załóżmy, że chcesz pamiętać o zakupie potrzebnego produktu w supermarkecie. Wyobraź sobie, że pozycje na liście zakupów balansują na częściach ciała. Na przykład wyobraź sobie, jak balansujesz jajkiem na nosie, butelką mleka na głowie lub paczką sera na ramieniu. To fan i nie zapomnisz tego obrazu.

 

23. Różne aspekty Twojego otoczenia

Różne rzeczy, takie jak muzyka w tle, pora dnia i to, czy siedzisz lub stoisz, robiąc coś, co zwiększa pamięć. Teoria mówi, że mózg kojarzy słowa (lub cokolwiek robisz) z kontekstem lub środowiskiem wokół ciebie. Im więcej kontekstowych wskazówek dostarczysz swojemu mózgowi, tym więcej musi on skorzystać, próbując zapamiętać określone rzeczy.

 

24. Rozmieść swoje sesje edukacyjne

Wkuwanie nie zawsze jest najlepszym sposobem uczenia się lub zapamiętywania rzeczy. Zamiast tego przeglądaj okresowo informacje, których chcesz się nauczyć lub zapamiętać (statystyki, słownictwo obce, daty historyczne, definicje naukowe itp.). Odkładając sesje nauki w ciągu dnia, możesz dowiedzieć się więcej.

 

25. Prześpij się z tym

Mózg potrzebuje sześciu do ośmiu godzin snu lub co najmniej dwóch cykli głębokiego snu każdej nocy, aby dokonać niezbędnych zmian chemicznych potrzebnych do zintegrowania nowych umiejętności i informacji z pamięcią długotrwałą.


Pamiętaj, że Twój mózg rozwija się dzięki różnorodności, aby te synapsy działały. Ćwiczenie mózgu za pomocą trudnych, nowatorskich i złożonych czynności pomoże ci zapamiętać więcej i zachować sprawność mózgu.