Świat małego dziecka jest pełen nowych potraw do spróbowania, nowych ludzi do poznania, nowych gier do zabawy, słów do zrozumienia, miejsc do odwiedzenia i koncepcji do opanowania. Niemowlę i małe dziecko będą dotykać, smakować, wąchać, wspinać się, szturchać, rozbierać, oglądać, słuchać i uczyć się więcej niż w jakimkolwiek innym okresie życia. To po prostu sposób, w jaki się uczymy.


Bezpieczne początki


Ciekawość rośnie z tego, co bezpieczne i znajome. Bezpieczne dziecko ze znajomym nauczycielem podczas wycieczki do zoo będzie podekscytowane. Będzie badać i zadawać dziesiątki pytań. Natomiast nieśmiałe dziecko będzie po cichu tolerować wycieczkę w i odczuwać głównie dyskomfort.

W bezpiecznych i znajomych warunkach szukamy nowości. Kiedy czujemy się przytłoczeni, szukamy zażyłości. Wyzwaniem dla klas wczesnoszkolnych jest to, że środowisko uczenia się musi być bezpieczne i znajome, a także nowe i stymulujące. Jest to istotne wyzwanie, gdy w klasie są dzieci o różnym temperamencie i różnych stylach eksploracji.



Porady123 - Przygody Noelki

Zaniedbany ogród przy domu, do którego wprowadza się Noelka, staje się miejscem niezwykłych wydarzeń. Odwiedziny Szumka – wiatru, który kryje się pod postacią zwykłego chłopca – są początkiem przygód, o jakich marzy każde dziecko: oto samotna dziewczynka, niemająca w nowym środowisku przyjaciół, odkrywa w sobie niecodzienny dar: widzi wiatr, słyszy rozmowy zwierząt, potrafi się z nimi porozumieć.



Indywidualne style eksploracji


Każde dziecko będzie wyrażać swoją ciekawość na różne sposoby. Jeśli nauczyciel przyniesie żabę na zajęcia, jedno dziecko może z trudem się powstrzymać. Chce dotknąć i przytrzymać żabę. Inne dziecko może być „obrzydzone” dotykając, ale może zapytać, o czym myślą żaby - lub czy żaby mają przyjaciół. Pierwsze dziecko jest zainteresowane poznaniem widzialnego, zewnętrznego świata, drugie zaś - wewnętrznego, niewidzialnego świata relacji.

Czasami styl eksploracji małego dziecka może być niebezpieczny. Bardzo małe dzieci nie miały wielu doświadczeń, ale obserwowały nas od lat. Widzieli, jak wylewamy płyny z butelek i pijemy. Obserwują, jak wkładamy metalowe przedmioty do gniazdek elektrycznych, wspinamy się po drabinach, wkładamy taśmy do magnetowidu, używamy zapalniczki do rozpalania ognia i naciskamy przyciski na naszym komputerze.

Małe dzieci są świetnymi naśladowcami. Kiedy więc ich ciekawość wysyła ich do eksploracji, wykorzystują wszystkie dostępne zmysły i katalog obserwacji, aby spróbować zrozumieć świat. Trzylatek może włożyć widelec do gniazdka elektrycznego, wspiąć się zbyt wysoko, włożyć kanapkę do magnetowidu lub włożyć palec w oko dziecka. Nocą ciągnie kotowi ogon, wychodzi na ulicę, upuszcza szklany wazon i generalnie wymyśla, jak coś rozebrać. Są to prawie zawsze zachowania eksploracyjne.

Ciekawość ma więc swoją niebezpieczną stronę. Wypadki w tym okresie życia są główną przyczyną obrażeń, a nawet śmierci. Wczesne dzieciństwo to czas wzmożonej czujności i nadzorowanej eksploracji. Wyzwaniem jest zapewnienie bezpiecznego i nadzorowanego otoczenia, aby dziecko mogło wyrazić swoją ciekawość w produktywny i zdrowy sposób.


Kiedy dziecko się wacha


Lęk utrudnia naukę. Zaniepokojone dziecko będzie niechętne eksploracji świata zewnętrznego lub wewnętrznego. Dziecko, które ma takie same możliwości uczenia się, będzie uczyć się wolniej i mniej kompletnie w porównaniu z dzieckiem bezpiecznym. Zaniepokojone dziecko wymaga szczególnej uwagi, otuchy i pocieszenia. Jeśli jesteś cierpliwa, to dziecko może poczuć się bezpiecznie. W przypadku wszystkich dzieci za pozytywnym cyklem uczenia się kryje się ciekawość. Jeśli poświęcisz trochę czasu, aby niespokojne dziecko poczuło się bezpiecznie, może ono skorzystać na tym samowzmacniającym się procesie uczenia się. Dodatkowy czas, uwaga i cierpliwość do tego dziecka na początku roku pozwoli Ci zaoszczędzić wiele godzin dodatkowej pracy przez cały rok. Ponadto pomożesz temu dziecku poczuć się bardziej komfortowo.


Zachęcanie do odkrywania w klasie


Największą przyjemność sprawia wspólne odkrywanie. W klasie zaciekawione dziecko będzie chciało podzielić się z tobą swoim odkryciem. Uwaga, uśmiech i wspólna radość, które okażesz, zapewnią dziecku potężną nagrodę. To ważna część cyklu uczenia się. Swoją uwagą będziesz zachęcać do pozytywnej eksploracji.

Radzenie sobie z rozczarowaniami związanymi z odkrywaniem może być równie ważne jak satysfakcjonujące doświadczenie Wizyta w zoo, gdzie śpiące lwy nie poruszają się, może być dla dzieci przygnębiająca. Twoja umiejętność znalezienia pozytywnych i zachęcających elementów wycieczki pomoże utrzymać dzieci otwarte na kolejną próbę. Daj dzieciom nadzieję, że następna wizyta będzie dla nich ekscytującą i satysfakcjonującą wizytą. Zdolność do pokładania nadziei w ekscytacji i radości z nauki pomaga dzieciom przetrwać wszelkie zniechęcające doświadczenia edukacyjne.