„Cierpliwość zaczyna słabnąć w przypadku sporu z niemiłym współpracownikiem. Kilka dni wcześniej po raz kolejny ją nadszarpnął, tym razem na oczach innych kolegów podczas cotygodniowego spotkania zespołu. Postanowiłeś więc powiedzieć mu, że sprawił Tobie wielką przykrość. Ale gdy już miałeś do niego podejść, straciłeś odwagę.

On ponownie skomentował wczorajszy dzień. I jeszcze raz poczułeś się upokorzony i sfrustrowany jego niemożnością dostrzeżenia efektu, jaki wywarł jego komentarz. Ale wciąż nie mogłeś się zmusić, żeby z nim o tym porozmawiać. Czujesz się zły na siebie, ale godzisz się z zaistniałą sytuacją.”

Możliwe, że znalazłeś się w takiej sytuacji i podobnie mogłeś się czuć, że nie jesteś w stanie nic z tym zrobić. Ale ucząc się, jak być bardziej asertywnym, możesz stanąć w obronie siebie i stać się silnym i pewnym siebie rozmówcą.

W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego asertywność jest ważna w miejscu pracy, i zbadamy niektóre strategie, których możesz użyć, aby stać się bardziej asertywnym.


Co to jest asertywność?


Nie zawsze jest łatwo zidentyfikować prawdziwie asertywne zachowanie. Dzieje się tak, ponieważ istnieje cienka granica między asertywnością a agresją, a ludzie często mogą je mylić. Z tego powodu warto zdefiniować te dwa zachowania, abyśmy mogli je wyraźnie rozdzielić.

Asertywność opiera się na równowadze. Wymaga otwartości na temat swoich pragnień i potrzeb, jednocześnie biorąc pod uwagę prawa, potrzeby i pragnienia innych. Kiedy jesteś asertywny, masz pewność siebie i czerpiesz z tego siłę, aby przedstawić swój punkt widzenia stanowczo, uczciwie i z empatią.

Agresywne zachowanie polega na wygrywaniu. Robisz to, co leży w twoim najlepszym interesie, bez względu na prawa, potrzeby, uczucia lub pragnienia innych ludzi. Kiedy jesteś agresywny, siła, której używasz, jest samolubna. Możesz być osobą nachalną, a nawet znęcającą się. Bierzesz, co chcesz, często bez pytania.

Tak więc szef, który przed Twoim wyjazdem na wakacje kładzie stos papierów na biurko i domaga się, by zostało to zrobione na wczoraj, jest agresywny. Praca musi być wykonana, ale rzucając ją na ciebie w nieodpowiednim momencie, lekceważy Twoje potrzeby i uczucia.

Gdy z drugiej strony poinformujesz swojego szefa, że ​​praca zostanie wykonana, ale dopiero po powrocie z wakacji, trafisz w punkt pomiędzy pasywnością (brakiem asertywności) a agresją (wrogość, złość lub niegrzeczność). Dochodzisz swoich praw, jednocześnie uznając potrzebę wykonania swojej pracy przez swojego szefa.


Porady123 - Słownik psychologiczny. Leksykon ludzkich zachowań

Interpretacja najczęstszych ludzkich postaw i zachowań, gdzie pokazano typowe odcienie danego zjawiska, wspierając je wymownymi przykładami. Wśród omówionych zjawisk natury psychologicznej możemy znaleźć między innymi miłość, empatię, altruizm, asertywność, bezradność, agresję, akceptację, dyskryminację, bunt i dziesiątki innych.


Korzyści z bycia asertywnym

 

Jedną z głównych zalet bycia asertywnym jest to, że może pomóc ci stać się bardziej pewnym siebie, gdy lepiej zrozumiesz, kim jesteś i jaką wartość oferujesz.

Asertywność zapewnia kilka innych korzyści, które mogą pomóc zarówno w miejscu pracy, jak i w innych dziedzinach życia. Ogólnie rzecz biorąc, osoby asertywne:

  • Tworzą świetnych menedżerów. Robią rzeczy, traktując ludzi uczciwie i z szacunkiem, a inni w zamian są traktowani w ten sam sposób. Oznacza to, że często są lubiani i postrzegani jako liderzy, z którymi ludzie chcą pracować.
  • Negocjują udane rozwiązania korzystne dla obu stron. Potrafią rozpoznać wartość pozycji swojego przeciwnika i szybko znaleźć z nim porozumienie.
  • Są lepsi w działaniu i rozwiązywaniu problemów. Czują się upoważnieni do zrobienia wszystkiego, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie napotykanych problemów.
  • Są spokojniejsi i mniej zestresowani. Są pewni siebie i nie czują się zagrożeni ani prześladowani, gdy sprawy nie idą zgodnie z planem lub oczekiwaniami.

Porady123 -       Wybrane zagadnienia z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej. Praca w oparciu o własne obserwacje

Książka stworzona z pasją i wielkim zainteresowaniem dotyczącym budowy ludzkiej psychiki. Zawiera wiele podstawowych, a zarazem interesujących aspektów związanych z psychologią ludzkiego umysłu i jego zachowań w różnych sytuacjach. Jakie są rodzaje osobowości? Kto z nas jest bardziej empatyczny, a kto bardziej asertywny? Co to jest depresja i zaburzenia lękowe? Jaki wpływ na działanie organizmu ma odżywianie?


Ryzyko bycia asertywnym

Niektóre kultury organizacyjne i narodowe mogą postrzegać asertywne zachowanie jako niegrzeczne lub nawet obraźliwe i wolą, aby ludzie byli raczej bierni. Badania sugerują również, że płeć może mieć wpływ na sposób postrzegania asertywnych zachowań, a mężczyźni są bardziej wynagradzani za bycie asertywnymi niż kobiety.

Dlatego warto rozważyć kontekst, w którym pracujesz, zanim zaczniesz zmieniać swoje zachowanie. Nie oznacza to jednak, że należy po prostu ulegać. Raczej bądź odważny, unikając bycia naiwnym. Najpierw eksperymentuj małymi krokami, aż znajdziesz to, co zadziała dla Ciebie najlepiej w miejscu Twojej pracy.

Czytaj również: Nierozwiązywalny problem wolności słowa


Jak stać się bardziej asertywnym

Nie zawsze jest łatwo stać się bardziej asertywnym, ale co nie oznacza, że jest to niemożliwe. Tak więc, jeśli Twoje usposobienie lub miejsce pracy jest bardziej pasywne lub agresywne niż asertywne, warto popracować nad następującymi obszarami, aby pomóc Ci uzyskać właściwą równowagę:

1. Szanuj siebie i swoje prawa

Aby być bardziej asertywnym, musisz dobrze siebie zrozumieć, a także posiadać silną wiarę w swoją wrodzoną wartość i do Twojej organizacji i zespołu. Ta wiara w siebie jest podstawą pewności siebie i asertywnego zachowania. Pomoże Ci to uznać, że zasługujesz na to, by być traktowanym z godnością i szacunkiem, da Ci pewność, że będziesz bronić swoich praw i chronić swoje granice i pozostać wiernym sobie, swoim pragnieniom i potrzebom.

Wskazówka: Chociaż pewność siebie jest ważnym aspektem asertywności, ważne jest, aby upewnić się, że nie przerodzi się ona w poczucie własnej wartości. Twoje prawa, myśli, uczucia, potrzeby i pragnienia są tak samo ważne jak każde inne, ale nie ważniejsze niż ktokolwiek inny.

2. Pewnie wyrażaj swoje potrzeby i pragnienia

Jeśli chcesz w pełni wykorzystać swój potencjał, musisz upewnić się, że Twoje priorytety - Twoje potrzeby i pragnienia - są spełnione. Nie czekaj, aż ktoś inny rozpozna, czego potrzebujesz. Możesz czekać wiecznie! Przejmij inicjatywę i zacznij identyfikować rzeczy, których chcesz teraz. Następnie wyznacz cele, aby je osiągnąć.

Gdy to zrobisz, możesz powiedzieć swojemu szefowi lub współpracownikowi dokładnie, czego od nich potrzebujesz, aby pomóc Ci osiągnąć te cele w jasny i pewny sposób. I nie zapomnij trzymać się swojego zdania. Nawet jeśli to, czego chcesz, nie jest teraz możliwe, zapytaj, czy możesz ponownie rozpatrzyć swoją prośbę za sześć miesięcy.

Znajdź sposoby składania próśb bez poświęcania potrzeb innych. Pamiętaj, że chcesz, aby ludzie ci pomagali, a zbyt agresywne lub natarczywe proszenie o coś prawdopodobnie zniechęci ich do tego, a nawet może zaszkodzić Twojej relacji.

3. Nie reaguj na ludzi w podobny sposób

Nie popełnij błędu, przyjmując odpowiedzialność za to, jak ludzie zareagują na Twoją asertywność. Jeśli na przykład są źli lub urażeni wobec Ciebie, staraj się uniknąć reagowania na nie w ten sam sposób.

Pamiętaj, że możesz kontrolować tylko siebie i swoje zachowanie, więc postaraj się zachować spokój i zmierzyć się z napiętą sytuacja stanie się napięta. Dopóki okazujesz szacunek i nie naruszasz czyichś potrzeb, masz prawo mówić lub robić, co chcesz.

4. Wyraź siebie pozytywnie

Ważne jest, aby powiedzieć, o czym myślisz, nawet jeśli masz trudny lub negatywny problem, z którym musisz sobie poradzić. Ale musisz to zrobić konstruktywnie i z wyczuciem.

Nie bój się stanąć w obronie siebie i konfrontować się z ludźmi, którzy rzucają wyzwanie Tobie i / lub Twoim prawom. Możesz nawet pozwolić sobie na złość! Pamiętaj jednak, aby kontrolować swoje emocje i zawsze zachowywać szacunek.

5. Bądź otwarty na krytykę i pochwały

Przyjmuj z pokorą zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie. Jeśli nie zgadzasz się z krytyką, którą otrzymujesz, musisz być przygotowany, aby to powiedzieć, ale bez defensywy i złości.

6. Naucz się mówić „nie”

Mówiąc „Nie”  jest trudne, zwłaszcza gdy nie jesteś do tego przyzwyczajony, ale jest to niezbędne, jeśli chcesz stać się bardziej asertywny.

Znajomość własnych ograniczeń, a to, ile pracy jesteś w stanie podjąć, pomoże Ci skuteczniej zarządzać zadaniami i wskazać obszary Twojej pracy, które sprawiają, że czujesz się tak, jakbyś był wykorzystywany.

Pamiętaj, że nie możesz zrobić wszystkiego ani zadowolić wszystkich, dlatego ważne jest, aby chronić swój czas i obciążenie pracą, mówiąc „nie”, gdy jest to konieczne. Kiedy musisz powiedzieć „nie”, spróbuj znaleźć rozwiązanie korzystne dla wszystkich.

7. Używaj asertywnych technik komunikacji

Istnieje wiele prostych, ale skutecznych technik komunikacji, których możesz użyć, aby stać się bardziej asertywnym:


Porady123 - Samo Sedno - Asertywność w przykładach

Dlaczego poradnik trafia w Samo Sedno:- pomaga przećwiczyć ważne rozmowy z partnerem, rodzicami i dziećmi – stawiać granice, komunikować swoje potrzeby i oczekiwania- pokazuje, jak rozmawiać z przełożonym o zarobkach, nadgodzinach, ocenie pracowniczej, awansie prezentuje skuteczne sposoby na składanie reklamacji, zgłaszanie skargi, grzeczne zwracanie komuś uwagi- podpowiada, jak zadbać o siebie i pielęgnować poczucie własnej wartości.


Użyj wyrażeń dotyczących Twojej osoby

Użyj słów typu „Chcę”, „Potrzebuję” lub „Myślę”, aby przekazać podstawowe stwierdzenia i jasno przedstawić swój punkt widzenia. Na przykład: „Myślę, że musimy zaangażować stronę trzecią, aby pośredniczyła w tym sporze”.

Empatia

Zawsze staraj się rozpoznać i zrozumieć jak druga osoba postrzega sytuację. Następnie, po uwzględnieniu jej punktu widzenia, powiedz, czego od niej potrzebujesz.

Na przykład: „Rozumiem, że masz problemy ze współpracą z Anią, ale ten projekt musi zostać ukończony do piątku. Usiądźmy wszyscy i wspólnie wymyślmy plan”.

Eskalacja

Jeśli Twoje pierwsze próby bycia asertywnym się nie powiodły, być może będziesz musiał dalej rozwijać sprawę. Oznacza to, że musisz się starać być bardziej stanowczy (choć nadal uprzejmy i pełen szacunku) wobec osoby, od której prosisz o pomoc, i może skończyć się tym, że powiesz mu, co zrobisz dalej, jeśli nadal nie będziesz zadowolony.

Na przykład: „Andrzej, już trzeci raz w tym tygodniu musiałem z Tobą porozmawiać o spóźnieniu. Jeśli spóźnisz się jeszcze raz w tym miesiącu, to zostaniesz zwolniony”.

Pamiętaj jednak, że niezależnie od konsekwencji, które przekażesz danej osobie, w końcu możesz nie dostać tego, czego chcesz. W takim przypadku może być konieczne podjęcie dalszych działań poprzez zorganizowanie formalnego spotkania  aby porozmawiać o problemie lub przekazać swoje obawy działowi kadr lub swojemu szefowi.

Poproś o więcej czasu

Czasami najlepiej nic nie mówić. Możesz być zbyt emocjonalny lub możesz jeszcze nie wiedzieć, czego chcesz. Jeśli tak jest, bądź szczery i powiedz tej osobie, że potrzebujesz kilku minut, aby ułożyć swoje myśli. Na przykład możesz powiedzieć „Marcin, Twoja prośba mnie zaskoczyła. Odezwę się do Ciebie w ciągu pół godziny”.


Zmień swoje słownictwo

Spróbuj użyć czasowników, które są bardziej konkretne i dobitne, kiedy się komunikujesz. Pomoże Ci to wysłać jasny komunikat i uniknąć „oszukania” przekazu do tego stopnia, że ​​ludzie będą zdezorientowani tym, czego od nich oczekujesz.

Aby to zrobić, użyj czasowników takich jak „będę” zamiast „mogę” lub „powinienem”, „chcę” zamiast „potrzebuję” lub „wybieram” zamiast „muszę”, np.:

  • „Będę jechał na wakacje w przyszłym tygodniu, więc będę potrzebował kogoś na zastępstwo”.
  • „Chcę wziąć udział w tym kursie szkoleniowym, ponieważ wierzę, że pomoże mi to w rozwoju mojej roli i kariery”.
  • „Wybieram tę opcję, ponieważ myślę, że to okaże się bardziej skuteczne niż inne przedstawione opcje”.

Przygotuj się

Z wyprzedzeniem przygotuj wiadomość, którą chcesz przekazać. Jeśli, na przykład, nie możesz zająć się dodatkową pracą, bądź bezpośredni i powiedz: „Nie mogę teraz wykonywać żadnych innych projektów”. Jeśli wiadomość nadal nie dotarła do ludzi, powtórz ją, używając tego samego języka, i nie ustępuj. W końcu prawdopodobnie zdadzą sobie sprawę, że naprawdę jest tak, jak mówisz, np.:

  • - „Chciałbym, żebyś popracował nad projektem.
  • - „Nie mogę teraz zająć się innymi projektami.
  • - „Zapłacę dodatkowo, żebyś to zrobił.”
  • - „Nie mogę teraz zająć się innymi projektami.
  • - „Poważnie, to jest naprawdę ważne. Mój szef nalega, żeby to zostało zrobione”.
  • - „Nie dam rady podjąć się dodatkowego projektu”.
  • - „Zrobisz to jako osobistą przysługę?”
  • - „Przepraszam, rozumiem Twoją sytuację, ale naprawdę nie mogę teraz podjąć się żadnych projektów”.

Wskazówka:

Uważaj na tą technikę. Jeśli używasz go do ochrony przed wyzyskiem, to dobrze. Ale jeśli użyjesz go, aby zmusić kogoś do podjęcia działań sprzecznych z jego interesami, może to podchodzić pod manipulacje i nieuczciwość.

Scenariusz

Często trudno jest wiedzieć, jak jasno i pewnie wyrazić swoje uczucia komuś, kto musi się bronić. W tym przypadku może pomóc scenariusz. Pozwala z wyprzedzeniem przygotować to, co chcesz powiedzieć, stosując czterotorowe podejście, które opisuje:

  1. Przebieg wydarzeń. Powiedz drugiej osobie dokładnie, jak widzisz sytuację lub problem. „Mariusz, koszty produkcji w tym miesiącu są o 23 procent wyższe od średniej. Nie dałeś mi na to żadnych wskazówek, co oznaczało, że byłem całkowicie zaskoczony wiadomościami”.
  2. Twoje uczucia. Opisz, co myślisz o sytuacji i jasno wyrażaj swoje emocje. „To mnie frustruje i sprawia, że ​​czuję, że nie rozumiesz lub nie doceniasz tego, jak ważna jest kontrola finansowa w firmie”.
  3. Twoje potrzeby. Powiedz drugiej osobie dokładnie, czego od niej potrzebujesz, aby nie musiała zgadywać. „Chcę, żebyś był ze mną szczery i daj mi znać, kiedy zaczniemy znacznie przekraczać budżet”.
  4. Konsekwencje. Opisz pozytywny wpływ, jaki Twoja prośba będzie miała na drugą osobę lub firmę, jeśli Twoje potrzeby zostaną pomyślnie spełnione. „Jeśli to zrobisz, będziemy na dobrej pozycji, aby osiągnąć nasze cele i możemy otrzymać lepszą premię na koniec roku”.

 

Podsumowanie

 

Bycie asertywnym oznacza znalezienie właściwej równowagi między biernością (niewystarczająco asertywną) a agresją (złym lub wrogim zachowaniem). Oznacza to posiadanie silnego poczucia siebie i swojej wartości oraz uznanie, że zasługujesz na to, czego chcesz. A to oznacza stanięcie w obronie siebie nawet w najtrudniejszych sytuacjach.

Bycie asertywnym nie oznacza działania we własnym interesie bez uwzględnienia praw, uczuć, pragnień lub potrzeb innych ludzi - to jest agresja. Z biegiem czasu możesz nauczyć się być bardziej asertywnym, identyfikując swoje potrzeby i pragnienia, wyrażając je w pozytywny sposób i ucząc się mówić „nie”, kiedy tego potrzebujesz. Możesz także użyć technik asertywnej komunikacji, aby pomóc Ci w mocnym i bezpośrednim komunikowaniu się ze swoimi myślami i uczuciami.

Prawdopodobnie nie stanie się to z dnia na dzień, ale poprzez regularne ćwiczenie tych technik powoli będziesz budować pewność siebie i wiarę w siebie, aby stać się asertywnym. Prawdopodobnie zauważysz również, że staniesz się bardziej produktywny, wydajny i szanowany.