Masz trzy główne opcje do rozważenia, jeśli chcesz opublikować książkę: self-publishing, publikacja tradycyjna i publikacja w małym wydawnictwie (niezależna firma wydawnicza).

Jak opublikować książkę


W tym artykule pokażemy Ci dokładne kroki, które musisz podjąć, aby opublikować swoją książkę, a także szczegółowo omówimy każdą metodę publikacji, od samodzielnego publikowania po tradycyjne publikowanie i nie tylko.

 

Jaki jest najlepszy sposób publikacji książki?


Istnieją trzy główne formaty, w których możesz publikować swoją książkę: e-book, druk i audiobook.

 

Self-Publishing


Samodzielne publikowanie szybko stało się standardem dla większości autorów, ponieważ:
  • Jest szybkie. Możesz samodzielnie opublikować książkę w ciągu kilku tygodni lub krócej, podczas gdy wydanie książki tradycyjnymi kanałami zajmuje pół roku lub więcej.
  • Jest łatwe. Możesz to zrobić samodzielnie, wykonując kilka kroków, na przykład na naszej liście kontrolnej do samodzielnego publikowania Kindle i na naszej liście kontrolnej do samodzielnego publikowania książki do druku.
  • Jest tanie. Często możesz to zrobić za 2000 zł (lub dużo, dużo mniej, jeśli Twoja książka zawiera mało stron lub jeśli nie potrzebujesz dużego nakładu).

Czytaj również: Budowa nowego świata

 

Jak samodzielnie publikować


Jeśli zamierzasz samodzielnie opublikować swoją książkę, oto wszystkie kroki, które musisz wykonać:

1. Wymyśl świetny tytuł

Zakładając, że już napisałeś swoją książkę, pierwszym krokiem do self-pulishingu jest zawężenie listy możliwych tytułów książek i wymyślenie świetnego oficjalnego tytułu dla swojej książki.

Chociaż będziesz mógł zmienić tytuł książki później w procesie samodzielnego publikowania, zajmie ci to trochę więcej czasu i może zmienić cały kierunek Twojego projektu. Dlatego zdecydowanie zalecamy, aby najpierw rozpocząć pracę nad tytułem książki, aby nie tracić czasu ani pieniędzy na zmianę zbyt wielu rzeczy w późniejszym czasie.


2. Edytuj swoją książkę

Następnym krokiem jest przejście przez rundę zarówno zmian rozwojowych, jak i edycji kopii.

Edycja rozwojowa polega na tym, że wyszkolony redaktor przegląda rękopis i pomaga w ulepszaniu go z perspektywy „ogólnego obrazu”. Redaktorzy często poprawiają niepasujące zdania, przenoszą tekst lub rozdziały, aby je lepiej zorganizować, proszą o poprawienie lub przepisanie tekstu, aby wszystko było jaśniejsze lub lepsze, a także zapewnić, że książka zapewni czytelnikom wspaniałe wrażenia.

Edycja kopii ma miejsce, gdy redaktor przegląda Twój manuskrypt w celu poprawienia błędów na poziomie akapitu i zdania. Gdy książka jest na etapie redagowania, powinna mieć już wszystkie elementy organizacyjne i strukturalne (do tego służy edycja rozwojowa).


3. Zaprojektuj układ wydruku

Zaprojektowanie książki do druku jest naprawdę ważne, ponieważ decyzje projektowe, które podejmiesz, będą miały ogromny wpływ na wrażenia czytelnicze. Microsoft Word jest świetnym narzędziem dla początkujących do tworzenia układu i projektowania książek, ponieważ jest łatwy w obsłudze i nauce.

Jednak Microsoft Word nie jest najlepszym oprogramowaniem do projektowania książek, jeśli Twoim celem jest opublikowanie najpiękniej zaprojektowanej książki z najwyższą dbałością o szczegóły.

InDesign (oprogramowanie należące do rodziny aplikacji Adobe Creative Cloud) to narzędzie wybierane przez profesjonalnych projektantów książek. Problem polega na tym, że rozpoczęcie pracy w programie InDesign kosztuje około 120 zł miesięcznie, a korzystanie z niego wymaga bardzo dużej wiedzy. Jeśli jesteś bardzo obeznany z technologią i projektowaniem, możesz wskoczyć i nauczyć się, jak używać programu InDesign do tworzenia układu książki do druku.

Jeśli nie, możesz użyć programu Microsoft Word, aby uprościć sprawę, lub po prostu zatrudnić profesjonalnego projektanta okładek książek.


4. Sprawdź swoją książkę

Gdy wszystkie zmiany rozwojowe i edycje kopii zostaną zakończone, a książka zostanie przygotowana do druku, będziesz potrzebować dobrego korektora.

Powodem, dla którego chcesz przeprowadzić korektę po układzie wydruku, jest to, że korektor może zobaczyć ostateczny projekt książki, zanim zacznie poprawiać ostateczne literówki, błędy gramatyczne lub inne błędy w układzie. Zadaniem korektora jest sprawienie, aby Twoja książka wyglądała jak najlepiej i była jak najbardziej wolna od błędów.

Często błędy mogą zostać dodane podczas procesu tworzenia układu wydruku, dlatego wydawnictwa przygotowują układ przed korektą i dlatego zalecamy, aby autorzy, którzy sami publikują, również postępowali zgodnie z tym procesem.

Zalecamy również wykonanie korekty przed sformatowaniem i układem e-booka (jeśli publikujesz zarówno w wersji elektronicznej, jak i drukowanej), ponieważ gdy będziesz mieć dwie oficjalne wersje swojej książki (e-book i druk), będziesz mieć dwa pliki i płacić komuś za sprawdzenie dwóch plików niepotrzebnie zwiększy Twoje koszty.

Jeśli nie publikujesz książki w wersji drukowanej, zalecamy ukończenie formatowania e-booka przed rozpoczęciem korekty.

Czytaj również: Tworzenie idealnego rozdziału


5. Sformatuj swojego e-booka

Następnym krokiem jest sformatowanie książki, aby wyglądała świetnie i zapewniała płynne i przyjemne wrażenia czytelnikom na dowolnym czytniku e-booków, telefonie komórkowym, tablecie lub komputerze.

Jeśli używałeś programu InDesign do tworzenia układu wydruku, Ty lub Twój projektant będziecie musieli wprowadzić dodatkowe zmiany w wersji e-book, aby wyglądała świetnie.


6. Przygotuj swoją książkę do narracji w formie audiobooka

Jeśli planujesz samodzielnie opublikować swoją książkę jako audiobook, może być konieczne wprowadzenie drobnych zmian w rękopisie podczas przygotowywania scenariusza audiobooka , który jest zmodyfikowaną wersją książki, która służy jako podstawa audiobooka. Dzieje się tak często w przypadku książek z literaturą faktu, ale rzadko w przypadku literatury pięknej.

Jeśli Twoja książka jest literaturą faktu, prawdopodobnie zechcesz również utworzyć dokument towarzyszący audiobook w formacie PDF, aby czytelnicy mogli odwoływać się do wszelkich wykresów, obrazów, adresów URL lub innych dodatkowych zasobów wymienionych w książce.

Po sfinalizowaniu skryptu audiobooka będziesz mieć plik, który musisz wysłać do narratora, aby mógł przystąpić do tworzenia nagrania i plików audiobooka.


7. Zaprojektuj swoją okładkę

Okładka książki będzie miała ogromny wpływ na sprzedaż książek. Ważne jest, aby zatrudnić profesjonalnego projektanta okładek książek, który może stworzyć dla Ciebie świetną okładkę i abyś wiedział, co składa się na dobrą okładkę książki… a co sprawia, że okładka jest zła.

  • Projekt okładki ebooka. Okładka e-booka powinna zawierać tylko obraz przedniej okładki książki i powinna mieć rozmiar 980-1800 x 1400-2500 pikseli. Możesz go powiększyć, ale nie jest to konieczne. Jeśli jest mniejszy, możesz mieć problemy z jakością, które zmniejszą sprzedaż.
  • Wydrukuj projekt okładki. Projekt okładki książki do druku powinien obejmować okładkę przednią, okładkę tylną i grzbiet książki. Każdy dobry projektant okładek książek powinien wiedzieć, jak zrobić to wszystko za Ciebie.

8. Przygotuj opis książki

Nadszedł czas, aby napisać opis swojej książki. Potraktuj to zarówno jako podsumowanie, jak i tekst reklamy swojej książki: to najlepsza szansa na przekonanie czytelników, że Twoja książka jest warta ceny zakupu.

Świetny opis książki znacznie zwiększy sprzedaż Twojej książki, podczas gdy zły opis może skazać ją na zapomnienie.


9. Uzyskaj numer ISBN

Na tym etapie nadszedł czas, aby uzyskać numer ISBN swojej książki. Nie można opublikować drukowanej książki bez numeru ISBN. Ebooki i audiobooki nie wymagają numerów ISBN.Numer ISBN nie jest obowiązkowy w świetle prawa, ani krajowego, ani międzynarodowego.

Nadawanie numerów ISBN należy do dobrych obyczajów branży wydawniczej. Konsekwencją braku ISBN jest w takim przypadku nieprzyjęcie książki do sprzedaży, ale wynika to z polityki danej firmy, a nie z przepisów prawa. Należy pamiętać, że przynależność do systemu ISBN jest w Polsce bezpłatna.


10. Wybierz kanały dystrybucji

Nadszedł czas, aby dowiedzieć się, gdzie i jak chcesz rozprowadzać swoje książki.


Dystrybucja ebooków

Istnieją różne opcje lub strategie dystrybucji e-booków poprzez takie platformy jak:

  • Virtualo
  • Ebookpoint
  • Legimi

Dystrybucja druku

Twoja strategia dystrybucji druku będzie również częściowo zależeć od tego, jakich metod używasz do drukowania książek i realizacji zamówień.


Oto kilka opcji:
  • Skorzystaj z opcji druku na żądanie, aby opublikować swoją książkę w internetowych sklepach z książkami do księgarń i bibliotek.
  • Skorzystaj z modelu wydawnictwa hybrydowego, który wykorzystuje elementy z tradycyjnych i samodzielnie publikowanych sposobów wydawania książki (self publishing). Model publikacji hybrydowej jest korzystny dla wszystkich zainteresowanych – autora i wydawnictwa. Współpraca partnerska ma znacznie większe możliwości sukcesu - poznaj usługi na stronie - https://jakwydacksiazke.pl/.
  • Znajdź drukarnię, aby wydrukować od 300 do 500 egzemplarzy książki. Następnie sprzedaj swoją książkę za pośrednictwem internetu i znajdź sposób na magazynowanie, realizowanie i wysyłanie zamówień do klientów i sprzedawców detalicznych. Jest to zdecydowanie najbardziej skomplikowana opcja i wymaga znacznie większej początkowej inwestycji w zapasy, a także ryzyka konieczności płacenia za przechowywanie książek.

Dystrybucja audiobooków

Istnieją dwa sposoby tworzenia audiobooka: możesz utworzyć cyfrowy audiobook lub audiobook na płycie. Zdecydowana większość sprzedaży audiobooków to obecnie sprzedaż cyfrowych audiobooków, więc tam zarobisz najwięcej pieniędzy. O wiele tańsze jest również wyprodukowanie cyfrowego audiobooka niż drukowanie, przechowywanie i realizacja zamówień na płyty CD z audiobookami.


11. Ustal cenę

Po ustaleniu dystrybucji musisz ustalić cenę swojej książki.


Ceny e-booków

Zbadaj najlepiej sprzedające się książki rynku, aby zobaczyć, jaka jest ich strategia cenowa. Na początku nie wyceniaj książki zbyt wysoko, ponieważ na początku nie uzyskasz tak dużego popytu. Wysoka wczesna cena może zmniejszyć szanse powodzenia książki, ograniczając jej wpływ w momencie premiery. Zawsze możesz później podnieść cenę, więc w przypadku większości autorów zalecamy rozpoczęcie od niższej ceny, a następnie podniesienie ceny, gdy książka będzie stale dobrze się sprzedawać.


Ceny książek w miękkiej oprawie

Typowe książki w miękkiej oprawie kosztują od 10 do 50 zł. Zbadaj bestsellery na swoim rynku, aby zobaczyć, jakie są ich ceny, i nie wyceniaj zbyt wysoko książki w miękkiej oprawie, gdy ją wydasz.


Ceny książek w twardej oprawie

Książki w twardej oprawie są zwykle droższe niż książki w miękkiej oprawie, między 40 a 100 zł. Ponownie sprawdź bestsellery na swoim rynku, aby przeanalizować ceny konkurencji, zanim podejmiesz decyzję.


Ceny cyfrowych audiobooków

Cyfrowe audiobooki sprzedawane za pośrednictwem platform zajmujących się również sprzedażą e-booków, są wyceniane na podstawie długości książki w zarejestrowanych godzinach.

Płacenie za usługi wydawnicze jest w zasadzie tym samym, co samodzielne publikowanie, z wyjątkiem tego, że zamiast „robić to sam”, decydujesz się na zatrudnienie profesjonalnej firmy zajmującej się wydawaniem i lub usługą publikowania książek, która wykonuje część lub całość pracy za Ciebie.

Wydawnictwo tradycyjne


Większość ludzi myśli o publikacji książki w tradycyjny sposób. Jeśli chcesz realizować tradycyjną umowę wydawniczą, musisz znaleźć odpowiedniego wydawcę i przekonać go do współpracy. Jeśli to zadziała, podpiszesz umowę z wydawcą, a Twoja książka zostanie wydrukowana, zwykle w ciągu 6-12 miesięcy. A wtedy Twój wydawca zabiera się za promowanie i sprzedaż Twojej książki.

Jeśli chcesz kontynuować tradycyjną publikację, oto kroki, które należy podjąć:

1. Znajdź odpowiedniego wydawcę

Musisz znaleźć wydawcę, który jest zainteresowany Twoją książką. Wydawcy specjalizują się w określonych gatunkach lub na określonych rynkach, takich jak biografie, romanse, fantasy, książki biznesowe lub w każdej tematyce.

2. Wyślij zapytania do wydawnictw

Po przejrzeniu listy odpowiednich wydawnictw czas zacząć się z nimi kontaktować. Musisz również przeczytać strony internetowe poszczególnych wydawnictw i wytyczne dotyczące przesyłania, aby upewnić się, że przestrzegasz wszelkich unikalnych instrukcji, jakie mają dla autorów. Różne wydawnictwa wymagają nieco innych zapytań lub zgłoszeń. Po przejrzeniu wszystkich ofert napisz pierwszą wersję e-maila zapytaniem.

3. Przygotowywania do sprzedaży

Po podpisaniu umowy na książkę musisz dostarczyć swój rękopis do wydawcy. Mogą wymagać wprowadzenia zmian lub edycji, zanim to zrobisz. Następnie musisz przejść przez trzy etapy edycji : edycja rozwojowa, edycja kopii i korekta. Istnieje duża szansa, że ​​będziesz musiał przejrzeć swoją książkę i edytować co najmniej trzy razy, jeśli nie więcej. Mogą nawet poprosić Cię o wycięcie, przepisanie lub dodanie fragmentów do książki.

Po ukończeniu wszystkich etapów edycji już prawie koniec z „wydaniem”. Wszystko, co musisz zrobić w tym momencie, to jak najlepiej sprzedać swoją książkę i mieć nadzieję, że będzie dobrze radzić sobie na rynku… ponieważ jeśli tak się nie stanie, znacznie zmniejszy to Twoje szanse na wydanie drugiej książki.

Małe wydawnictwo


Małe wydawnictwo jest podobne do tradycyjnych wydawnictw, ale jest o wiele więcej opcji do wyboru, a wielu małych wydawców prowadzi interesy inaczej niż większe firmy.

Z małą firmą wydawniczą nie będziesz musiał płacić wydawcy za żadne usługi, takie jak edycja, projektowanie okładek lub reklama. Wszystko to będzie zawarte w umowie wydawniczej (tak jak w przypadku większych wydawnictw).

Ponieważ każde małe wydawnictwo jest inne, warunki ich umów i sposób prowadzenia działalności znacznie się różnią.

Jeśli chcesz współpracować z małym wydawcą, oto co powinieneś zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na uzyskanie dobrej oferty i podjęcie najlepszej dla siebie decyzji.

1. Przejrzyj oferty i warunki

Każdy mmiejszy wydawca ma własne unikalne wytyczne dotyczące wydań, więc musisz przeprowadzić badania i dokładnie zapoznać się z ich witrynami internetowymi, aby dowiedzieć się, czy obecnie akceptują zgłoszenia i jak przesłać im swój tekst książki.

  • Prześlij swój rękopis. Po prostu prześlij swój tekst do recenzji zgodnie z wytycznymi wydawcy dotyczącymi wydania książki.
  • Przejrzyj umowę. Jeśli w odpowiedzi otrzymasz od wydawcy ofertę, zechcesz szczegółowo zapoznać się z umową wydawniczą. Po podpisaniu umowy będziesz musiał wykonać te same kroki, co w przypadku większych wydawnictw: edycja rozwojowa, edycja kopii i korekta.

Wybierz opcje publikowania


Istnieją niezliczone możliwości publikacji książki. Teraz wszystko, co musisz zrobić, to wybrać drogę, która w tej chwili wygląda dla Ciebie najbardziej atrakcyjnie, a następnie wykonać czynności opisane w tym artykule, aby zacząć.

Uzyskaj opinię na temat swojej książki


Jeśli szukasz wydawcy, który pomoże Ci we wszystkim, od edycji po projektowanie, w celu stworzenia niestandardowego planu marketingowego dla Twojej książki, możesz zapoznać się z ofertami naszego wydawnictwa. Na tej stronie będziesz mógł przesłać swój manuskrypt, a nasi redaktorzy skontaktują się z Tobą w ciągu 1-2 dni.