Męska depresja jest poważnym schorzeniem, ale wielu mężczyzn stara się ją ignorować lub odmawia leczenia. Naucz się rozpoznawać oznaki i symptomy - i co jak sobie z tym radzić.


Czy czujesz się rozdrażniony, odizolowany lub wycofany? Czy jesteś przepracowany? Dużo pijesz? Te niezdrowe strategie radzenia sobie z życiem codziennym mogą być wskazówkami odnośnie depresji.

Depresja może mieć różny wpływ na mężczyzn i kobiety. Kiedy depresja występuje u mężczyzn, może być maskowana przez niezdrowe zachowanie. Z wielu powodów depresja u mężczyzn często pozostaje nierozpoznana i może mieć katastrofalne konsekwencje, gdy nie jest leczona. Ale depresja u mężczyzn zwykle ustępuje po leczeniu.


Oznaki i objawy męskiej depresji


Oznaki i objawy depresji mogą się różnić u mężczyzn i kobiet. Mężczyźni również używają innych umiejętności radzenia sobie z nim - zarówno zdrowych, jak i niezdrowych. Nie jest jasne, dlaczego mężczyźni i kobiety mogą inaczej doświadczać depresji. Prawdopodobnie obejmuje wiele czynników, w tym chemię mózgu, hormony i doświadczenia życiowe.


Podobnie jak kobiety, mężczyźni z depresją mogą:

  • Czuć się smutnym, beznadziejnym lub pustym
  • Odczuwać wieczne zmęczenie
  • Mieć problemy ze snem lub zbyt dużą ilością snu
  • Nie czerpać przyjemności z czynności, które zwykle dawały radość

Inne zachowania u mężczyzn, które mogą być oznakami depresji - ale nie są rozpoznawane jako takie – obejmują:

  • Zachowania eskapistyczne, takie jak spędzanie dużo czasu w pracy lub podczas uprawiania sportu
  • Objawy, takie jak bóle głowy, problemy trawienne i ogólny ból
  • Problemy z alkoholem lub narkotykami
  • Przemoc lub agresywne zachowanie
  • Drażliwość lub niewyjaśniona złość
  • Ryzykowne zachowanie, takie jak lekkomyślna jazda

Ponieważ te zachowania mogą być oznakami innych problemów ze zdrowiem psychicznym lub mogą się z nimi pokrywać, lub mogą być związane z chorobami, profesjonalna pomoc jest kluczem do trafnej diagnozy i odpowiedniego leczenia.


Porady123 -       Jak pokonać strapienie, depresję i życiowe smutki. Od rozpaczy ku rozwojowi

Czy Bóg mnie opuścił? – to pytanie, które często pada z ust osób doświadczających smutku, przeżywających żałobę czy stany depresyjne, tracących poczucie sensu życia albo doświadczających duchowego strapienia. Na sesji został podjęty temat tych psychicznych i duchowych stanów, ich źródeł oraz objawów. Zobaczymy, czego mogą nas nauczyć życiowe trudności. Zatrzymamy się też nad tym, jak problemy przez nas przeżywane mogą stać się szansą rozwoju.

Depresja męska często pozostaje nierozpoznana


Mężczyźni z depresją często nie są diagnozowani z kilku powodów:

  • Brak rozpoznania depresji. Możesz pomyśleć, że uczucie smutku lub emocji jest zawsze głównym objawem depresji. Ale dla wielu mężczyzn nie jest to główny objaw. Na przykład bóle głowy, problemy trawienne, zmęczenie, drażliwość lub długotrwały ból mogą tylko czasami wskazywać na depresję. Podobnie jak poczucie izolacji i szukanie rozrywki, aby uniknąć radzenia sobie z uczuciami lub związkami.
  • Lekceważenie oznak i symptomów. Możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, jak bardzo objawy wpływają na Ciebie, lub możesz nie chcieć przyznać się przed sobą lub przed kimkolwiek innym, że masz depresję. Ale ignorowanie, tłumienie lub maskowanie depresji niezdrowym zachowaniem tylko pogorszy negatywne emocje.
  • Niechęć do omawiania objawów depresji. Możesz nie być otwarty na rozmowę o swoich uczuciach z rodziną lub przyjaciółmi, a co dopiero z lekarzem lub specjalistą zdrowia psychicznego. Jak wielu mężczyzn, być może nauczyłeś się trzymać je w sobie. Możesz pomyśleć, że wyrażanie uczuć i emocji związanych z depresją nie jest męskie i próbujesz je stłumić.
  • Opór wobec leczenia zdrowia psychicznego. Nawet jeśli podejrzewasz, że masz depresję, postanowisz uniknąć diagnozy lub odmówić leczenia. Możesz uniknąć uzyskania pomocy, ponieważ obawiasz się, że piętno depresji może zaszkodzić Twojej karierze lub spowodować, że rodzina i przyjaciele stracą do Ciebie szacunek.

Czytaj również: Psychologia

Jeśli masz myśli samobójcze

 

Jeśli uważasz, że możesz zrobić sobie krzywdę lub spróbować popełnić samobójstwo, poproś o pomoc już teraz:

Zadzwoń pod numer 112 lub 999.
Zadzwoń na telefon zaufania 116 123.

 

Jeśli masz myśli samobójcze, ale nie myślisz od razu o zranieniu siebie, poszukaj pomocy:

  • Dotrzyj do bliskiego przyjaciela lub ukochanej osoby - nawet jeśli rozmowa o swoich uczuciach może być trudna.
  • Skontaktuj się z pastorem, przywódcą duchowym lub kimś ze swojej wspólnoty wyznaniowej.
  • Rozważ dołączenie do grupy mężczyzn, która zajmuje się depresją.
  • Zadzwoń na infolinię centrum kryzysowego dla samobójców.
  • Umów się na wizytę u swojego lekarza, innego pracownika opieki zdrowotnej lub specjalisty zdrowia psychicznego.

Porady123 -       O depresji, o manii, o nawracających zaburzeniach nastroju

Książka jest skierowana do osób, które nie potrafią czerpać radości z życia, gdyż cierpią na zaburzenia nastroju, przeżywają stany depresyjne lub stany wzmożonej aktywności. Chorzy i ich bliscy nie muszą czuć się bezradni, ponieważ zaburzenia te można skutecznie leczyć.

Uzyskaj pomoc, gdy jej potrzebujesz

 

Proszenie o pomoc może być trudne. Ale bez leczenia depresja nie ustąpi i może się tylko pogorszyć. Nieleczona depresja może sprawić, że Ty i Twoi bliscy będziecie nieszczęśliwi. Może powodować problemy w każdym aspekcie Twojego życia, w tym w zdrowiu, karierze, związkach i bezpieczeństwie osobistym.

Depresja, nawet jeśli jest ciężka, zwykle ustępuje po zastosowaniu leków lub porady psychologicznej (psychoterapia) lub obu. Jeśli u Ciebie lub kogoś z Twoich bliskich istnieje podejrzenie depresji, porozmawiaj z lekarzem lub specjalistą zdrowia psychicznego. Proszenie o radę lub szukanie pomocy, gdy jest potrzebna, jest oznaką siły, nie słabości.

 

Męska depresja i umiejętności radzenia sobie

 

Leczenie, w tym pomoc lekarza psychiatrycznego może pomóc w nabyć umiejętności radzenia sobie z depresją. Mogą to być:

  • Cele. Ustal realistyczne cele i ustal priorytety zadań.
  • Wsparcie. Poszukaj wsparcia emocjonalnego u partnera, rodziny lub przyjaciół. Naucz się strategii nawiązywania kontaktów społecznych, aby móc angażować się w działania społeczne.
  • Relaks. Naucz się sposobów radzenia sobie ze stresem, takim jak medytacja oraz rozwijaj umiejętności rozwiązywania problemów.
  • Decyzje. Opóźnij podejmowanie ważnych decyzji, takich jak zmiana pracy, do czasu ustąpienia objawów depresji.
  • Zajęcia. Angażuj się w czynności, które zazwyczaj lubisz, takie jak gry w piłkę, wędkarstwo lub hobby.
  • Zdrowie. Staraj się trzymać się regularnego harmonogramu i dokonywać wyborów dotyczących zdrowego stylu życia, w tym zdrowego odżywiania i regularnej aktywności fizycznej, aby pomóc w promowaniu lepszego zdrowia psychicznego.

Czytaj również: Anoreksja - jadłowstręt psychiczny. Co musisz wiedzieć.

Dostępnych jest wiele skutecznych metod leczenia depresji. Nie próbuj więc samodzielnie walczyć z męską depresją - konsekwencje mogą być katastrofalne.