Jak zadbać o zdrowie psychiczne

Nie ma wątpliwości, że nasze zdrowie psychiczne jest czymś, o co musimy dbać. Problemy ze zdrowiem psychicznym są coraz częstsze i dotykają ludzi w każdym wieku, każdej płci, rasy i kultury na całym świecie. Ważne jest, aby wiedzieć, jak działa twój umysł i czego potrzebuje, aby być zdrowym, abyś mógł pomóc sobie i innym.

 

Zrób sobie przerwę od mediów społecznościowych.


Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić dla swojego zdrowia psychicznego, jest zrobienie sobie przerwy od mediów społecznościowych. Media społecznościowe mogą być świetnym sposobem na pozostanie w kontakcie z rodziną i przyjaciółmi, ale mogą być również źródłem stresu, jeśli nie jesteś ostrożny.


Jeśli masz problemy z pozostaniem poza mediami społecznościowymi, oto kilka porad:


Spróbuj robić przerwy co około 30 minut.

  • Nie używaj telefonu, leżąc w łóżku w nocy (lub przynajmniej umieść go w ciszy).
  • Jeśli ktoś mówi coś, co przeszkadza ci na mediach społecznościowych lub w inny sposób - nie pozwól, aby to zrujnować swój dzień!
  • Jeśli czujesz się przytłoczony przez media społecznościowe, spróbuj zrobić sobie przerwę. Łatwo jest dać się wciągnąć w sprawdzanie telefonu przez cały dzień, ale dla wielu osób całkowite odłączenie się od sieci może być trudne. Spróbuj wyznaczyć sobie konkretne godziny w ciągu dnia, kiedy będziesz sprawdzać swój telefon i trzymaj się ich.

 

 

Naucz się mówić "nie".


Mówienie "nie" może być trudne. Jako osoba, która zmagała się z depresją, wiem jak trudno jest powiedzieć "nie", kiedy ludzie proszą cię o przysługi lub pomoc, które nie są w twoim najlepszym interesie. Jednak ważne jest, aby pamiętać, że wszyscy mamy ograniczenia i jest tylko tyle godzin w ciągu dnia - to może zająć wszystkie te godziny tylko przez siebie.


Jeśli masz problemy z mówieniem nie, oto kilka wskazówek:

  • Jeśli ktoś prosi cię o zrobienie czegoś, co nie brzmi jak zabawa lub powstrzyma cię przed wykonaniem pracy, powiedz im nie. Jeśli po tym punkcie nadal proszą, po prostu powiedz im, że prosili zbyt wiele razy i przypomnij im o ich własnych ograniczeniach, jak również (na przykład: "Przykro mi, ale jestem już zajęty innymi rzeczami dzisiaj.").
  • Jeśli ktoś prosi o pomoc w czymś, co powinien być w stanie zrobić sam (np. wyniesienie śmieci), powiedz mu grzecznie, ale stanowczo i podaj powód (np.: "Przepraszam, ale nie chcę, żeby mój pies znowu uciekł przez bramę, bo w zeszłym tygodniu już raz się uwolnił, kiedy nas obu nie było w domu").
  • Jeśli zostaniesz poproszony o zrobienie czegoś, co zajmie dużo twojego czasu, zapytaj, jak długo to potrwa i jak często potrzebują tej usługi. Jeśli jest to tylko na krótki okres czasu lub jest jednorazowe, to rozważ zrobienie tego. Jeśli to będzie trwało i są inne rzeczy, które chcesz zrobić, to grzecznie odmów. Jeśli ktoś prosi cię o pomoc w czymś, czego nie potrafisz zrobić, powiedz mu o tym i zaproponuj inny sposób obejścia problemu (na przykład, jeśli ktoś prosi o pomoc w zadaniu domowym z matematyki, ale wszystkie twoje umiejętności matematyczne zostały zapomniane).

 

 

Wygospodaruj czas na hobby, które kochasz.


Hobby to świetny sposób na utrzymanie aktywności i zaangażowania mózgu. Dają również poczucie wspólnoty, co może pomóc złagodzić uczucia samotności i izolacji. Jeśli masz czas na hobby, czy to oznacza grę na instrumencie lub gra w lokalnej drużynie koszykówki, idź na to.


Wybierając hobby, należy wziąć pod uwagę dwie rzeczy: ile czasu zajmie ono w twoim życiu i czy jest to coś, co cię interesuje. Staraj się nie przesadzać z żadną aktywnością; w przeciwnym razie korzyści mogą nie przeważyć nad wadami.
Jeśli jesteś zainteresowany nauką nowego języka, rozważ wzięcie udziału w kursie online. Można to zrobić za pośrednictwem stron, aplikacji takich jak Duolingo lub Memrise, z których obie są bezpłatne i oferują kursy w wielu różnych językach.

 

Zaoferuj swój czas, aby pomóc innym i wspomóc kogoś w potrzebie.

 

Innym krokiem dbania o swoje zdrowie psychiczne jest oferowanie swojego czasu i pomocy potrzebującym. Łatwo jest złapać się na myśleniu o sobie i o tym, czego chcesz, ale kiedy zatrzymasz się i pomyślisz o ludziach wokół ciebie, może to pomóc poczuć się lepiej. Pomaganie innym może być świetnym sposobem na lepsze samopoczucie, rozładowanie stresu lub nawiązanie znaczących kontaktów z innymi ludźmi.


Jeśli masz czas i energię, spróbuj zostać wolontariuszem w lokalnej organizacji non-profit, która pracuje z ludźmi, którzy potrzebują pomocy.
Badania pokazują, że wolontariat może poprawić Twoje zdrowie psychiczne, a nawet przedłużyć Twoje życie.


Wysypiaj się, kładąc się do łóżka o rozsądnej godzinie, wyłączając telefon.


Sen jest ważny dla naszego zdrowia psychicznego. Pomaga nam przetwarzać informacje i sprawia, że rano czujemy się bardziej wypoczęci. Ilość potrzebnego snu zależy od wieku, ale 7-9 godzin jest typowe. Twój harmonogram snu powinien być spójny: jeśli będziesz kłaść się spać o określonej porze każdego wieczoru, Twój organizm nauczy się, kiedy jest pora na sen, dzięki czemu będziesz mógł zasnąć szybciej, gdy znów nadejdzie pora na sen.


Jeśli masz problemy z zasypianiem lub utrzymaniem snu, spróbuj niektórych z tych wskazówek:

  • Kładź się spać o rozsądnej godzinie (nie później niż o 22.00).
  • Wyłączyć wszystkie urządzenia elektroniczne - telefon, komputer, telewizor - na kilka godzin przed pójściem spać.
    Wyłącz w pokoju światła, aby organizm myślał, że jest noc.
  • Unikaj kofeiny i nikotyny przed snem. Przed snem spróbuj zrelaksować się przy książce lub muzyce. Jeśli nie możesz zasnąć, wstań i zrób coś innego, aż poczujesz się znowu zmęczony - wtedy wróć do łóżka.

 

Ćwicz regularnie


Chodź na siłownię regularnie lub uprawiaj jogę, gdzie tylko możesz, nawet jeśli jest to tylko raz w tygodniu przez godzinę, ponieważ ćwiczenia uwalniają endorfiny, które sprawiają, że czujemy się dobrze, a kiedy czujemy się dobrze, jesteśmy bardziej skłonni do bycia szczęśliwymi w życiu, a nie przygnębionymi, co oznacza pozostawanie aktywnym regularnie w ciągu dnia, abyśmy stali się wyczerpani po zmroku, kiedy cały stres uderza w nas najbardziej.


Jednak posiadanie zbyt dużej ilości energii w jednym czasie może spowodować wypalenie, więc ważne jest, aby nie przesadzić z poziomem naszej aktywności, co nie zawsze jest łatwe, ponieważ niektórzy ludzie mają tendencję do perfekcjonizmu, co sprawia, że niektóre osoby pchają się za daleko, nie zdając sobie sprawy z tego, co robią, dopóki nie wydarzy się coś takiego, jak kontuzja lub choroba.

 

Skup się na tym, czego chcesz od życia, zamiast skupiać się na rzeczach, które wywołują negatywne uczucia (np. niepokój).


Jeśli chodzi o twoje zdrowie psychiczne, szukaj rzeczy, które sprawiają, że jesteś szczęśliwy. Skup się na pozytywnych aspektach życia i skup się na tym, co sprawia, że czujesz się dobrze. Skup się na rzeczach w swoim życiu, które przynoszą radość i szczęście.
Na przykład, jeśli pójście na spacer z psem i sprawia to, że czujesz się lepiej. Więc gdy czujesz się niespokojny lub zestresowany, to idź na spacer z psem! Jeśli oglądanie programów telewizyjnych, które sprawiają, że się śmiejesz, ułatwia ci radzenie sobie z depresją lub lękiem, to obejrzyj kilka programów komediowych. Jeśli opieka nad akwarium pomaga zmniejszyć poziom stresu w ogóle (i jeśli posiadanie rybek jest czymś, co interesuje i motywuje), to na wszelki wypadek załóż akwarium.


Posiadanie świadomości naszego zdrowia psychicznego jest pierwszym krokiem w dbaniu o siebie.


Dbanie o swoje zdrowie psychiczne jest ważną częścią ogólnego działania. Skup się na tym, czego chcesz od życia, zamiast skupiać się na rzeczach, które wywołują negatywne uczucia.


Łatwo jest zapomnieć o tej części, gdy skupiasz się na innych rzeczach, takich jak praca, zakupy. Dobra wiadomość jest taka, że poświęcenie czasu na nadanie priorytetu swojemu zdrowiu psychicznemu jest nie tylko zdrowe dla Ciebie, ale może również pomóc w poprawie innych obszarów życia.


Pierwszym krokiem w kierunku dbania o siebie jest posiadanie świadomości - tego, co dzieje się w Twoim życiu. Jeśli istnieją problemy z depresją lub lękiem, które wymagają uwagi, to nie zostaną one rozwiązane bez uprzedniego ich właściwego zrozumienia. Możesz myśleć, że rozmowa o tych problemach może je pogorszyć, ale w rzeczywistości ma to zwykle odwrotny skutek: gdy ludzie ujawniają swoje uczucia, czują się zwykle szczęśliwsi i zdrowsi, ponieważ mogą nabrać dystansu do siebie i swoich problemów.

 

Ważna jest świadomość swojego zdrowia psychicznego. Poświęć czas dla siebie, rób rzeczy, które sprawiają ci radość i nie zapominaj o podstawowych rzeczach, takich jak właściwe odżywianie się czy wystarczająca ilość snu. Łatwo jest dać się złapać w codziennym życiu, ale dbanie o siebie jest niezbędne, jeśli chcemy prowadzić szczęśliwsze życie!

 

 

 

 

Janek Porada

Specjalista od wszelkiego rodzaju porad.