Witamina A

Witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach, która jest potrzebna dla dobrego zdrowia oczu. Wspomaga również układ odpornościowy, utrzymuje zdrową skórę i włosy oraz pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów i kości.

 

Niedobór witaminy A może prowadzić do suchości oczu, ślepoty nocnej i osłabienia układu odpornościowego. Może również prowadzić do wysuszenia skóry, wypadania włosów lub spowolnienia wzrostu, problemów kostnych, takich jak osteoporoza, próchnica zębów lub nasilenie infekcji w jamie ustnej.

Witamina A jest niezbędnym składnikiem odżywczym dla zdrowego organizmu. Jest potrzebny do dobrego widzenia, mocnych zębów i kości oraz zdrowego układu odpornościowego. Występuje głównie w pokarmach zwierzęcych, takich jak wątroba i ryby, ale można go również znaleźć w pokarmach roślinnych, takich jak słodkie ziemniaki i marchew. Witamina A może być pozyskiwana z pożywienia lub może być syntetyzowana przez organizm z beta-karotenu.

Tą witaminę można znaleźć w wielu produktach spożywczych, takich jak wątroba wołowa, szpinak, jarmuż, marchew i mango. Możesz również otrzymać witaminę A z suplementów lub multiwitamin.

Najważniejszą rzeczą do zapamiętania na temat witaminy A jest to, że nie jest ona przechowywana w organizmie przez długi czas. Oznacza to, że musisz go regularnie spożywać, aby utrzymać wysoki poziom.

 

Ile witaminy A należy przyjmować?

Zalecane spożycie witaminy A w diecie różni się w zależności od wieku, płci i stanu ciąży osoby. Ponieważ witamina A odgrywa tak ważną rolę w zdrowym stylu życia, ważne jest, aby przestrzegać zdrowej diety i wiedzieć, ile witaminy A należy przyjmować. Zalecana dzienna porcja (µg RAE/dzień) witaminy A wynosi: 800 - 900 µg dziennie dla dorosłych, 600 µg dziennie dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat i 450 µg dziennie dla dzieci w wieku poniżej 6 lat.

Witaminę A można pozyskiwać ze źródeł żywności, takich jak produkty mleczne, jajka, czerwone mięso, zielone warzywa i marchew lub w postaci suplementów.

Istnieją trzy rodzaje witaminy A: retinal (alkohol), retinol (rodzaj alkoholu) i kwas retinowy (kwas karboksylowy).

 

Objawy niedoboru witaminy A

W większości przypadków nie ma zauważalnych objawów niedoboru witaminy A. Mogą zająć lata, aby objawić się w postaci ślepoty nocnej lub suchych oczu. Przyczyny niedoboru witaminy A to jej brak w diecie, stan chorobowy, który uniemożliwia organizmowi jej wchłanianie lub brak jej w zapasach w organizmie.

Przykłady objawów niedoboru witaminy A:

  • ślepota nocna lub problemy ze wzrokiem
  • suchość oczu, a nawet erozja rogówki
  • zmiany skórne, takie jak suchość łuszcząca się lub suchość skóry
  • suchość w ustach
  • zmniejszony apetyt i utrata wagi
  • nawracające zakażenia dziąseł i paznokci (zanokcica)
  • zwiększona podatność na infekcje bakteryjne, wirusowe i grzybicze.

 

Najlepszym sposobem na uzyskanie wystarczającej ilości witaminy A jest zdrowa dieta z dużą ilością różnych owoców i warzyw. Tym objawom można zapobiec, spożywając pokarmy bogate w witaminę A. Najlepszymi źródłami witaminy A są marchew, jarmuż, szpinak, morele i brzoskwinie. Powinniśmy jeść te owoce i warzywa, ponieważ zawierają duże ilości beta-karotenu, który jest przekształcany przez nasz organizm w witaminę A, gdy go spożywamy.

Możesz również wziąć suplement witaminy A, jeśli nie jesz wystarczającej ilości tych produktów lub jeśli masz pewne schorzenia, które utrudniają organizmowi wchłanianie tej witaminy ze źródeł żywności. Jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią, upewnij się, że Twój lekarz zatwierdził ilość suplementów witaminy A, którą będziesz przyjmować. Jeśli masz problemy z wątrobą, nerkami lub niektóre rodzaje raka, lekarz może zalecić, aby nie przyjmować suplementów witaminy A.

Pamiętaj o witaminie A.

Janek Porada

Specjalista od wszelkiego rodzaju porad.