Wpływ światła słonecznego na organizm

Światło słoneczne jest jednym z najważniejszych elementów na Ziemi. Dostarcza nam witaminy D, która pomaga naszemu organizmowi wchłaniać wapń i wspiera zdrowie kości. Światło słoneczne zwiększa również energię i poprawia nastrój, a także wspomaga układ odpornościowy.

Choć najlepiej jest pozyskiwać dzienną dawkę światła słonecznego z naturalnych źródeł, istnieją sposoby, aby bezpiecznie zwiększyć lub zmniejszyć ekspozycję na promienie UV w zależności od rodzaju skóry. 

 

 

Wpływ światła słonecznego na organizm

Światło słoneczne jest dobre dla Twojego zdrowia. Może poprawić nastrój, energię i ogólne samopoczucie, jednocześnie wspomagając zdrowy układ odpornościowy i obniżając ciśnienie krwi. Organizm przetwarza światło słoneczne w witaminę D, która wzmacnia kości poprzez zwiększenie absorpcji wapnia.

Światło słoneczne pomaga również wyzwolić niektóre hormony regulujące rytm okołodobowy i rytm snu (być może dlatego po drzemce w ciepły letni dzień stajesz się senny). Światło słoneczne może nawet łagodzić ból - naukowcy odkryli, że ludzie, którzy oglądali zdjęcia przyrody, mieli mniejszą wrażliwość na ból po wystawieniu na działanie jasnego światła.

 

Pomaga poprawić nastrój

Możesz być zaskoczony, gdy dowiesz się, że światło słoneczne jest naturalnym czynnikiem poprawiającym nastrój i pomaga regulować rytm okołodobowy. Badania wykazały, że zwiększona ekspozycja na światło dzienne może poprawić sen, zmniejszyć depresję i niepokój, a także zwiększyć poziom energii.

 

Zwiększa energię

Światło słoneczne jest naturalnym źródłem witaminy D, która pomaga wzmocnić kości i mięśnie. Niedobór witaminy D jest również związany z depresją.

Kiedy organizm absorbuje światło słoneczne, wytwarza witaminę D. Oprócz tego, że jest ona ważna dla zdrowych kości i mięśni, składnik ten wzmacnia również funkcje układu odpornościowego, pomagając w utrzymaniu zdrowej równowagi pomiędzy reakcjami zapalnymi (które są niezbędne do leczenia) i reakcjami przeciwzapalnymi (które mogą prowadzić do chorób autoimmunologicznych).

 

Wspomaga układ odpornościowy

Choć niektórzy obawiają się negatywnego wpływu światła słonecznego na skórę, w rzeczywistości ma ono wiele zalet. Światło słoneczne poprawia nastrój i pomaga chronić przed niektórymi nowotworami. Utrzymuje również mocne kości, co jest szczególnie ważne w miarę starzenia się.

Jednak prawdopodobnie jedną z najbardziej znanych korzyści płynących ze światła słonecznego jest jego wpływ na układ odpornościowy. Ekspozycja na słońce może go wzmocnić i uczynić bardziej skutecznym w walce z infekcjami. Dzieje się tak, ponieważ witamina D odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowych komórek i tkanek w całym organizmie, w tym tych, które tworzą układ odpornościowy. Witamina D jest wytwarzana, gdy promienie ultrafioletowe (UV) ze światła słonecznego wnikają do komórek naszej skóry i wywołują reakcję chemiczną, która skutkuje produkcją witaminy D3 lub cholekalcyferolu.

 

Pomaga obniżyć ciśnienie krwi

Światło słoneczne może pomóc obniżyć ciśnienie krwi. Robi to poprzez zwiększenie częstości akcji serca, co z kolei zwiększa ilość krwi dopływającej do organizmu. Ponadto, światło słoneczne zwiększa temperaturę ciała, pocenie się i krążenie krwi; wszystkie te czynniki powodują, że serce pompuje krew jeszcze szybciej.

Efektem końcowym jest niższe ciśnienie krwi!

 

Witamina D jest wytwarzana przez naszą skórę w odpowiedzi na światło słoneczne. Witamina ta jest ważna dla zdrowia kości i wykazano, że wspomaga wzrost nowych komórek mózgowych u dorosłych.

Słońce ma również głęboki wpływ na nasze zdrowie. Witamina D jest produkowana przez naszą skórę w odpowiedzi na światło słoneczne. Witamina ta jest ważna dla zdrowia kości i wykazano, że wspiera wzrost nowych komórek mózgowych u dorosłych.

 

Ile światła potrzeba dziennie?

Ilość światła słonecznego potrzebna w ciągu dnia zależy od pigmentacji skóry. Im ciemniejsza skóra, tym mniej czasu należy spędzić na słońcu, aby uzyskać wystarczającą ilość witaminy D. Osoby o ciemnej karnacji mogą pokryć całe swoje zapotrzebowanie na witaminę D w ciągu 10 minut ekspozycji na światło słoneczne, podczas gdy osoby o bardzo jasnej karnacji mogą potrzebować nawet godziny.

Ilość potrzebnego światła różni się również w zależności od wieku. Dzieci poniżej jednego roku powinny unikać bezpośredniej ekspozycji na słońce, a dorośli powyżej 70 roku życia powinni unikać jej w jak największym stopniu, ponieważ są bardziej podatni na raka skóry niż młodsi ludzie. Jednak wszyscy inni powinni spróbować odrobiny światła dziennego każdego dnia!

 

Ilość czasu i potrzebnej ekspozycji zależy od pigmentacji skóry danej osoby. Ogólnie rzecz biorąc, 15-30 minut z odsłoniętymi ramionami i twarzą to dobra ilość czasu.

Czas i sposób naświetlania zależy od pigmentacji skóry danej osoby. Ogólnie rzecz biorąc, 15-30 minut z odsłoniętymi ramionami i twarzą to dobra ilość czasu. Im bardziej pigmentowana jest Twoja skóra, tym mniej czasu i ekspozycji potrzebujesz, aby uzyskać witaminę D.

 

Kiedy należy unikać światła słonecznego?

Światło słoneczne to potężne narzędzie, ale nie jest ono przeznaczone dla wszystkich. Powinieneś unikać ekspozycji na światło słoneczne, jeśli masz jasną skórę, która łatwo się opala lub jesteś w ciąży; jeśli na zewnątrz jest wysoki indeks UV (miara siły promieni słonecznych); jeśli masz pewne choroby skóry, takie jak toczeń i łuszczyca; lub jeśli masz w rodzinie historię raka skóry. Jeśli przyjmujesz pewne leki lub suplementy diety, które sprawiają, że Twoja skóra jest bardziej wrażliwa na światło słoneczne, to również unikaj bezpośredniego światła słonecznego.

Jeśli te kryteria nie mają do Ciebie zastosowania - a nawet jeśli mają - najlepszą praktyką jest ograniczenie ekspozycji na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, jeśli to możliwe, poprzez noszenie odzieży ochronnej (takiej jak długie rękawy i spodnie) i stosowanie codziennie kremu z filtrem SPF o wartości co najmniej 15.

Jeśli masz jasną skórę, która łatwo się opala, lub jeśli na zewnątrz jest wysoki indeks UV, najlepiej jest ograniczyć ekspozycję na światło słoneczne i stosować filtry przeciwsłoneczne. Indeks UV jest miarą siły promieniowania słonecznego.

 

Słońce vs. łóżka opalające? Co jest lepsze?

Światło słoneczne jest naturalnym źródłem światła ultrafioletowego, podczas gdy łóżka opalające, solarium są sztuczne. Dlatego też światło słoneczne jest preferowane w stosunku do łóżek opalających, ponieważ jest to bardziej naturalny sposób pozyskiwania witaminy D. Podczas gdy oba źródła mogą powodować oparzenia słoneczne, jeśli są nadużywane lub niedostatecznie chronione, ryzyko raka skóry wzrasta wraz z ekspozycją na sztuczne promienie UV (tj. łóżka opalające). Jednak oparzenia słoneczne mogą powodować przedwczesne starzenie się skóry i zwiększać ryzyko zachorowania na niektóre rodzaje raka, jeśli jesteś narażony na nie wystarczająco konsekwentnie przez długi czas; to sprawiłoby, że światło słoneczne wydawałoby się mniej pożądane niż jest w rzeczywistości!

 

Promienie słoneczne są preferowane w porównaniu do łóżek opalających, ponieważ łóżka opalające mogą zwiększyć ryzyko zachorowania na czerniaka. Ponadto, promienie UV z solarium są bardziej intensywne niż te pochodzące ze słońca.

Łóżka opalające mogą zwiększyć ryzyko czerniaka, formy raka skóry.

Promienie UV są bardziej intensywne w solariach niż w naturalnym świetle słonecznym.

Światło słoneczne jest preferowane zamiast łóżek opalających, ponieważ zapewnia witaminę D i inne korzyści bez niebezpieczeństw związanych z nadmierną ekspozycją na promienie UV.

 

Ciesz się słonecznymi dniami latem!

Słońce jest potężną i podtrzymującą życie siłą. Rozważ to: przeciętny człowiek zużywa około 2000 kalorii energii każdego dnia, aby wykonywać swoje codzienne czynności. To równowartość zjedzenia kliku pizz! W jaki sposób Twoje ciało jest w stanie wykonać te zadania? Odpowiedź leży w świetle słonecznym, które dostarcza witaminy D i innych niezbędnych dla dobrego zdrowia składników.

Światło słoneczne może wydawać się darem niebios, ponieważ pozwala nam cieszyć się ciepłymi dniami na zewnątrz bez konieczności martwienia się o przeziębienie lub zachorowanie. Ważne jest, abyśmy wszyscy pamiętali, jak wiele szkód może wyrządzić nadmierna ekspozycja na promienie słoneczne, wykonując kilka prostych czynności, które pomogą nam chronić się przed szkodliwymi promieniami.

 

Podsumowanie:

Mamy nadzieję, że podobał Ci się ten post i dowiedziałeś się czegoś nowego o tym, jak światło słoneczne wpływa na nasze ciało. Jeśli minęło już trochę czasu odkąd doświadczyłeś promieni słonecznych, zachęcamy Cię do wyjścia na zewnątrz już dziś! Przebywanie na świeżym powietrzu może poprawić Twój nastrój i poziom energii, a także zwiększyć produkcję witaminy D. Nie zapominaj też o korzyściach związanych z poprawą odporności i obniżeniem ciśnienia krwi.



 



 



 



 

Janek Porada

Specjalista od wszelkiego rodzaju porad.