Search

Suggested keywords:

Jak działają czynniki chlodnicze

Chłodnictwo to bardzo szeroka gałąź przemysłu, z którą spotykamy się również w naszym codziennym życiu. Każdy z nas posiada w domu lodówkę, niemal każdy ma klimatyzację w samochodzie, a coraz częściej montujemy także klimatyzację w domach i mieszkaniach.

 

Aby te urządzenia i instalacje mogły działać, musi znajdować się w nich specjalny gaz. Gazy te to fachowo czynniki chłodnicze, czyli mające zdolność do odbierania, przenoszenia i oddawania energii cieplnej w innych miejscach. Sprawdźmy jaka jest ich zasada działania.

 

 

Gaz o szczególnych właściwościach

 

Czynnikiem chłodniczym mogą być różne gazy, nie ma jednego konkretnego typu. W skrajnych przypadkach można do tego celu użyć nawet dwutlenku węgla, jednak jest to działanie skrajnie nieekonomicznie w kilku powodów. Przede wszystkim układ taki musiałby pracować pod ogromnymi ciśnieniami, co oznaczałoby konieczność stosowania przewodów o grubych ściankach, a sprężarki musiałby być bardzo duże i pobierać mnóstwo energii. Dlatego właśnie czynniki chłodnicze to zazwyczaj gazy, które są łatwo ściśliwe, a konkretnie szybko przechodzą w stan ciekły po skompresowaniu. Właśnie przemiana z fazy gazowej na płynną i odwrotnie powoduje, że gaz może odbierać i przenosić energię cieplną w inne miejsca.

 

Doskonale nadaje się do tego zwykły propan, który w chłodnictwie występuje jako czynnik o nazwie R290. Możemy go znaleźć w urządzeniach takich jak lodówki, przenośne klimatyzatory czy nawet instalacje klimatyzacji domowej. Jest też powszechnie użytkowany w przemyśle, bardzo tani, a jednocześnie rozszczelnienie układu i jego ucieczka do atmosfery nie powoduje żadnej szkody dla środowiska. Na stronie https://www.coolstore.pl/pol_m_CHLODNICTWO_Czynniki-chlodnicze-421.html       można uzyskać dodatkowe informacje na temat różnych czynników chłodniczych, a także zapoznać się z ich cenami.

 


 

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

 

Jednak sam fakt że gaz jest łatwo ściśliwy i nie trzeba dostarczać mu wiele energii by przeszedł w fazę ciekłą, to jeszcze nie wszystko. Dlatego czynniki chłodnicze takie jak R290 raczej nie są nigdy stosowane w pojazdach, ponieważ są łatwopalne. W razie wypadku gaz ucieknie z rozszczelnionej instalacji i może ulec zapłonowi. Dostanie się go do kabiny poprzez nieszczelny parownik również stwarza zagrożenie, może dojść do wybuchu jeśli kierowca np. zapali papierosa. Stąd w motoryzacji stosuje się czynniki takie jak R134a, R1234yf czy w dawnych latach R12. Są one niepalne lub też zapalają się bardzo trudno, co powoduje że są bezpieczniejsze do stosowania w pojazdach. Nigdy nie należy napełniać takich systemów czynnikami chłodniczymi które łatwo ulegają zapłonowi. Niestety powyższe są również o wiele bardziej szkodliwe dla środowiska, jeżeli wydostaną się z nieszczelnego układu do atmosfery.

 

 

Janek Porada

Specjalista od wszelkiego rodzaju porad.